Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: harjoitellaan aaȟȟaa-verbin taivutusta yksikön kolmessa ensimmäisessä persoonamuodossa.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Rainer ja tämän kaveri ovat pelaamassa koripalloa urheilukentällä. Tomi tuulettaa, kun Rainer heittää hienon korin. Nurmikolla pari tyttöä pelaa jalkapalloa. Mieshenkilö kävelee poikien luokse koripallo kädessä. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Missä pojat ovat?
- Mitä he pelaavat?
- Missä Kotiainen piilottelee?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
So tšaave tšeerena?
Joon speelavena korobako bollos.
He pelaavat koripalloa.
So vauro vojula te tšeerel aro sportisko felda?
Doori vojula te speelavel pierosko bollos.
Siellä voi pelata jalkapalloa.
Jutellaan
Jutellaan oppilaiden harrastuksista.
Esimerkkilauseita:
So tu streenaveha?
Mitä sinä harrastat?
So hin lustikaano aro tukko streeniba?
Mikä harrastuksessasi on kivaa?
So tu sal bi sikjudal?
Mitä olet jo oppinut?
So tu kammehas panna te sikjuves?
Mitä haluaisit vielä oppia?
So vauro tu kammehas te streenaves?
Mitä muuta haluaisit harrastaa?
korobako bollos | koripallo |
pierosko bollos | jalkapallo |
lendibosko bollos | lentopallo |
foijako bollos | pesäpallo |
paȟosko hockey | jääkiekko |
saaruno sportis | yleisurheilu |
musika | musiikki |
tšelliba | tanssi |
farabako artos | kuvataide |
drabiba | lukeminen |
teatros | teatteri |
Luvun 7 teksti
Luvussa 7 kaverukset Rainer ja Tomi juttelevat harrastuksistaan koripallovalmentajan kanssa.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullisia harjoituksia
Harjoitellaan prepositioita aro ja apo.
aro
Me aaȟȟaa aro skoola: Minä olen koulussa.
Me džaa aro skoola: Minä menen kouluun.
apo
Liin aaȟȟela apo tafla: Kirja on pöydällä.
Tšu liin apo tafla! Laita kirja pöydälle!
Oppilaat kertovat vuorollaan, mitä he näkevät pöydillä.
Esim. Rannos/liin/khossos aaȟȟela apo tafla.
Oppilaat kertovat vuorollaan, mitä heillä on repussa.
Esim. Liin/džepnos aaȟȟela aro ravalos.
Harjoitellaan aaȟȟaa-verbin taivutusta monikkomuodoissa.
Ame aaȟȟaha...
Tume aaȟȟena...
Joon aaȟȟena...
Jokainen oppilas ottaa parin.
Parit keksivät yhdessä, missä he ovat, ja kertovat muille:
Ame aaȟȟaha aro...
Sitten he osoittavat toista paria ja kysyvät:
Kai tume aaȟȟena?
Toinen pari keksii paikan, vastaa ja kysyy vuorostaan seuraavalta parilta.