Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi viikonpäivät esimerkiksi viikonpäiväkorteilla.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Ensimmäisessä kuvassa Miritša, Eva ja Anna katselevat valokuvia. Keskustellaan kuvista, esimerkiksi:
- Mistä tietää, että kuvat ovat vanhoilta ajoilta?
- Missä Kotiainen on?
Toinen kuva on perhekuva.
- Montako lasta perheessä on?
Kolmannessa kuvassa kuljetaan hevoskärryillä.
- Onko joku oppilaista joskus ollut hevoskärryissä? Millainen kokemus se oli?
Neljännessä kuvassa on entisajan kulkuneuvo.
- Mikä kulkuneuvo tämä on?
- Mitä luulet, millaista oli olla talvisaikaan reessä vällyjen alla?
Luvun 18 teksti
Luvussa 18 katsellaan vanhoja valokuvia ja jutellaan menneistä ajoista. Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Luku voidaan käydä läpi kansainvälisenä romanipäivänä 8.4. tai sillä viikolla, jolloin päivä on.
Luvussa on lyhyitä tietolaatikoita, joissa kerrotaan muun muassa romanikielestä ja romanien kansainvälisestä laulusta sekä väritetään romanien lippu.
Lisää tietoa romanien historiasta löytyy esimerkiksi kirjasta
Satu Blomerus, Helena Korpela ja Seija Roth: Kulje kanssamme. Suomen romanien historiaa lapsille. Opetushallitus 2018
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.