Sanasto
Kirjan sanasto on romanikielen perussanastoa, mutta mukana on myös uudissanoja. Uudissanat on merkitty sanastoon väripohjalla. Tavoitteena on tehdä tutuksi arkielämän perussanastoa niin, että se tukee romanikielen jokapäiväistä käyttöä. Samalla pyritään myös laajentamaan romanikielen käyttöä uusille aloille. Kirjan lopussa ovat aakkoselliset romani‒suomi- ja suomi‒romani-sanastot. Niihin on koottu laaja romanikielen perussanasto, lähes 700 sanaa, joten sanastoja voi käyttää myös sanakirjan tavoin.
Luvun aloituskuva
Kirjan luvut alkavat yleensä isolla aloituskuvalla. Kuva antaa vihjeitä siitä, mitä luvun tekstissä tullaan käsittelemään. Kuvaa on tarkoitus tutkia yhdessä ja jutella esimerkiksi siitä, mitä oppilaat kuvassa näkevät, millaisia yksityiskohtia kuvassa on ja onko kuvan tilanne tuttu.
Kuvan yhteydessä on Rakkavaha ‒ Jutellaan -kysymyksiä. Kun kuvaa käsitellään, voidaan käyttää suomea, jotta kaikilla oppilailla on mahdollisuus olla täysipainoisesti mukana keskustelussa. Romanikielen käyttö on tavoitteena sen mukaan, paljonko oppilaat osaavat kieltä.
Juttelulla, eri aiheista keskustelulla ja muulla suullisella ilmaisulla on tärkeä merkitys. Erilaisilla suullisilla tehtävillä pyritään kannustamaan oppilasta käyttämään kieltä rohkeasti.
Luvun tekstit
Lukujen tekstit ovat vuoropuheluita, joten niitä voidaan käyttää monin tavoin. Ne kannattaa ensin kuunnella yhdessä. Kaikki Džaha! Lähdetään! -kirjan lukujen tekstit ovat oppaassa luettuina, mutta myös opettaja tai oppilaat voivat lukea tekstit.
Tekstit voidaan kääntää yhdessä keskustellen suomeksi ja esimerkiksi tehdä niistä pieniä esityksiä, niin oppilaat harjaantuvat esiintymään yksin ja yhdessä.
Lukujen yhteydessä on myös kysymyksiä a- ja b-teksteistä. Tavoitteena on, että kysymyksiin löydetään vastaus tekstistä ja myös vastataan romanikielellä oppilaan kielitaidon mukaisesti. Tavoitteena ei ole virheetön kieli, vaan halu käyttää kieltä aktiivisesti omien, vähitellen lisääntyvien taitojen mukaisesti.
Lukujen a- ja b-osioiden tekstejä voidaan käyttää eri tavoin. Voidaan esimerkiksi käsitellä a-osio kaikkien oppilaiden kanssa, ja b-osion tekstiä voidaan käyttää esimerkiksi teeman syventämiseen ja sanaston laajentamiseen. Oppilaat voivat lukea b-osion tekstit myös itsenäisesti.
Tekstin käsittelyn yhteydessä on paikoin ehdotettu laajempia keskusteluaiheita, jotka liittyvät romanien tapoihin, kulttuuriin ja historiaan. Näihin teemoihin löytyy lisämateriaalia kirjallisuudesta ja usein erityisesti oppilaiden vanhemmilta, sukulaisilta ja muulta yhteisöltä.
Puhutun kielen muotoja
Joidenkin b-osioiden tekstin yhteydessä on tekstissä esiintyvien sanojen muotoja puhutussa kielessä. Puhuttua romanikieltä voi verrata puhuttuun suomen kieleen ja sen moniin muotoihin. Voidaan jutella siitä, missä päin ja missä yhteyksissä erilaisia muotoja käytetään. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat huomaamaan eroja puhe- ja kirjakielen välillä.
Täydennyssivu
B-osioiden lopussa on yleensä täydennyssivu, joka on hyvä käydä yhdessä läpi. Täydennyssivulla esimerkiksi kerrataan tai kootaan yhteen teeman sanastoa tai laajennetaan kappaleen teemaa.
Lisäaineisto
Useimmissa luvuissa on sivu lisäaineistolle. Sivun symboli on pieni siivekäs hevonen. Lisäaineisto tarjoaa luvun teemaa tukevaa ja täydentävää materiaalia tai materiaalia, jonka avulla opitaan lisää aihepiiristä. Lisäaineiston sanastoa ei ole tarkoitus opetella sellaisenaan, mutta sieltä oppilaat voivat saada sanastoa heitä kiinnostavista aiheista. Jos oppilas haluaa etsiä tai harjoitella lisäaineiston sanoja, ne löytyvät parhaiten sisällysluettelon avulla. Lisäaineistojen sanastoa ei ole mukana aakkosellisissa sanastoissa.
Kielitieto
Melkein kaikissa luvuissa on kielitieto-osio. Kielitiedossa tutustutaan romanikielen tärkeimpiin perusrakenteisiin ja harjoitellaan niiden käyttöä. Tavoitteena on saada kokonaiskuva kielen ominaispiirteistä ja oppia käyttämään kieltä monipuolisesti.