Luku 8

 

Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha

Katsotaan yhdessä luvun 8 aloituskuvia. Jutellaan kuvista suomeksi tai romanikielellä, esimerkiksi:

Mitä juniin liittyviä asioita kuvassa on? 

Minne matkustajat voisivat olla lähdössä?

Mila on autoajelulla. Millainen vauhti hänellä näyttää olevan?

Mitä muita liikenteeseen liittyviä asioita löydät kuvasta?

Mitä jalankulkija tekee?

Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli

Keksitkö kuvan perusteella, mistä liikennevälineestä Miro puhuu?

Mitä lintu toivottaa Mirolle? Mitä se voisi kuvan perusteella merkitä?

Millaisia varoituksia Mila ja lintu huutavat?

Kuunnellaan ● Ȟunnaha 

Kuunnellaan luvun teksti.

Erotatko kuulemastasi tekstistä romanikieliset sanat auto, juna ja bussi?

Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos

Tässä luvussa tutustutaan liikenteeseen. Opitaan liikennevälineiden nimiä ja harjoitellaan kertomaan, millä liikennevälineellä kuljetaan. Luvussa on myös monia liikkumiseen liittyviä ohjeita romanikielellä.

Harjoitellaan ● Treenavaha

Katso kuvia ja kerro, millä kuljet, esimerkiksi: 
Me džaa...Minä menen...
pesaljalan
kurrohapyörällä
fäärdyjahaautolla
busseha...bussilla...

 

Kerro, minne menet: 
Me džaa…Minä menen...
tšeerekotiin
aro JyväskyläJyväskylään
duuralkauas
aro veȟmetsään
aro aurijako themmeulkomaille
aro buttitöihin
pappusko neer...vaarin luo...

 

Toimi liikennesääntöjen mukaan.

Toinen sanoo ja toinen vastaa: 
loolo jangpunainen valo
Stannu!Pysähdy!
dželeno jangvihreä valo
Dža!Mene!
Me džaa kurroha.Minä menen pyörällä.
Tšu siilako staadi!Laita kypärä!
siilako dromsuojatie
Stannu!Pysähdy!

 

Tehdään tehtäviä ● Tšeeraha tšeeribi