11. luku
Tällä sivulla
Tunnin aloitus
Muistatko?
Opettaja käy läpi aakkoset, ja jokaisen kirjaimen kohdalla oppilaat yrittävät muistaa syyslukukaudella opitun romanikielisen sanan, joka alkaa tällä kirjaimella. Aakkosellinen sanasto auttaa opettajaa!
a, b, d, e, f, g, h, ȟ, i, j, k, l, m, n, o, p, r, s, t, u, v, ö
Aloituskuvan tarkastelu
Tarkastellaan luvun 11 aukeamaa s. 68‒69. Kuvissa Viljami ja Mano pelaavat jääkiekkoa, Saaga juttelee ystäviensä kanssa nuorisotalon edessä, Tuula ja Toivo ovat lähdössä autolla talviaamuna ja isoäiti Hilja näyttää Mirnolle vanhoja postikortteja.
Jutellaan oppilaiden kanssa, miten joululoma meni, missä oltiin ja mitä kaikkea tehtiin.
11 Lomajuttuja
Tekstissä kerrotaan lomanvietosta, suunnitellaan seuraava lomaa ja katsellaan vanhoja joulukortteja.
Linkki kappaleen kuunteluun (tulossa)
Teksti kuunnellaan yhdessä luettuna tai opettajan tai jonkun oppilaan tai joidenkin oppilaiden lukemana ja käännetään suomeksi yhdessä keskustellen.
Tehtävä 1
Kirjoita romanikielellä tekstiviestinä tai sähköpostiviestinä tervehdys, jonka lähetät ystävälle tai mummolle.
Ran besko tekstosko boodos romano tšimbaha.
Kirjoita lyhyt tekstiviesti romanikielellä.
Lisätehtävät
Tulossa
Tunnin aloitus
Sanatesti
Sanatestissä harjoitellaan lomaan liittyviä sanoja.
Kertaus
Kerrataan edellisen tunnin asioita. Millaisia asioita kuvien nuoret tekivät loman aikana? Miksi Toivo haluaa lähteä etelään? Miksi Hilja oli iloinen kortista?
Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat tehtävän, joka luetaan kaksi kertaa. Sitten oppilaat vastaavat, mikä on heidän kuulemansa mukainen oikea vastaus.
Linkki kuunteluun (tulossa)
Kuuntelutehtävän oikea vastaus on c) siellä paistaa aurinko ja on lämmin (doori kham baasila ta hin tatto).
Lisäaineisto (s. 70)
Sivulla käydään läpi yhdessä juhlapäivät ja tutustutaan kuukausien romanikielisiin nimityksiin.
Kuukausia kannattaa käsitellä pienissä osissa, esimerkiksi ensin tutustutaan vuoden kolmeen ensimmäiseen kuukauteen, tammi-, helmi- ja maaliskuuhun. Sen jälkeen ovat vuorossa huhti-, touko- ja kesäkuu. Sitten heinä-, elo- ja syyskuu, ja vielä loka-, marras- ja joulukuu.
Kirjoitustehtävä kuukausista
Kun kuukausia on käsitelty tunnilla, jokaiselle oppilaalle annetaan oma kopio kirjoitusliitteestä tehtäväksi. Kirjoitustehtävän vastausliite voidaan katsoa yhdessä tai siitä voidaan tulostaa oma kappale jokaiselle oppilaalle.
Ran svaaribi aro tšeeriba romano tšimbaha.
Kirjoita vastaukset romanikielellä tehtävään.
Kielitieto
Sivulla opitaan olla-verbin (s/h-) myönteiset ja kielteiset preteritimuodot sekä tutustutaan demonstratiivipronominien muotoihin.
Preteriti on Suomen romanikielessä menneen ajan aikamuoto, joka vastaa suomen imperfektiä.
Verbissä s/h- (olla) tunnus -as ilmaisee mennyttä aikaa.
a) Pariharjoitus olla-verbin preesens- ja preteritimuodoista
Oppilas sanoo jonkin lauseen käyttäen olla-verbin (s/h-) muotoa preesensissä.
esim. Tume san sikjikuune.
Pari sanoo lauseen preteritissä.
Tume sannas sikjikuune.
Sitten vaihdetaan vuoroja.
b) Harjoitus demonstratiivipronomineista
Mieti, mistä esineistä tai asioista voit luokassa käyttää sanoja tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne (dauva, kouva, douva, daala, koola, doola). Esimerkiksi:
Dauva hin mango liin.
Kouva hin tukko ravalos.
Tehtävä 1
Kirjoita jokaisen kuukauden yhteyteen yksi asia, mitä siinä kuussa teet. Selaa kirjan lukuja tai hakemistoa ja etsi verbejä, jotka alkavat samalla kirjaimella kuin kuukausi. Lauseet saavat olla hassuja. Montako lausetta saat tehtyä?
Esimerkiksi:
Aro ȟielosko tšoon me ȟaa.
Tammikuussa syön.
Aro miritšako tšoon me minsavaa.
Helmikuussa muistan.
Lisätehtävät
Tulossa