Luvut 11-12
Eläin-KIM – Kriatuuros-KIM
Leikkiin tarvitaan pieniä, muovisia leikkieläimiä. Opettaja asettaa pöydälle viisi pikkueläintä. Oppilaat katsovat niitä hetken. Opettaja poistaa yhden eläimen siten, että oppilaat eivät näe. Oppilaat kääntyvät katsomaan.
Mikä eläin puuttuu? Savo kriatuuros fottula?
Jos muistaa, mikä eläin on poistettu saa yhden pisteen. Jos muistaa poistetun eläimen nimen romanikielellä, saa kaksi pistettä
Oppilaat toimivat vuorollaan poistajina. Leikkiä vaikeutetaan lisäämällä eläimiä.
Mitä on pussissa? – So aaȟȟela aro goono?
Leikkiin tarvitaan kangaspussi ja pieniä muovisia leikkieläimiä. Opettaja laittaa pussiin viisi erilaista pikkueläintä. Oppilas työntää kätensä pussiin, tunnustelee jotain esinettä ja koittaa arvata mikä se on.
Oppilas vetää esineen ulos, ja jos arvaus osuu oikeaan, hän ottaa esineen eteensä. Jos arvaus on väärä, esine laitetaan takaisin pussiin.
Jokainen oppilas saa vuorollaan tunnustella pussin sisältöä ja arvuutella, mitä kädessä on. Leikki leikitään ensin suomen kielellä, sitten romanikielellä.
Ensimmäinen kierros on haastava, varsinkin jos oppilaat eivät tiedä etukäteen, mitä eläimiä pussiin on laitettu. Pelin edetessä arvuuttelu kuitenkin helpottuu, ja eläimiä voidaan lisätäkin.
Kai koola? – Missä vaatteet?
Otetaan vaatesanakortit pinoon opettajan eteen. Opettaja kääntää yhden kortin, lukee sen ja näyttää oppilaille. Oppilaat toistavat sanan ja taputtavat samalla kohtaa itsessään, mihin kyseinen vaate kuuluu.
Oppilaat taputtavat
lakki – staadi | päätään |
lapaset – forsi | käsiään |
t-paita – t-gaad | ylävartaloaan |
takki – nutta | ylävartaloaan |
housut – ȟolluja | jalkojaan |
sukat – ȟolvi | jalkateriään |
kengät – tieȟȟi | jalkateriään |
Juna – Fasuna
Jaetaan luokkahuone kolmeen osaan eli ”kolmeen junavaunuun”. Rajat tehdään esimerkiksi maalarinteipillä lattiaan merkitsemällä.
Vaunut nimetään aihepiireittäin:
värivaunu | ranglako vuorduja |
numerovaunu | numrako vuorduja |
koulutarvikevaunu | skoolako guosengo vuorduja |
perheenjäsenvaunu | huupako vuorduja |
vaatevaunu | koolengo vuorduja |
eläinvaunu | kriatuurengo vuorduja |
Valitaan yksi osista esimerkiksi värivaunuksi, toinen perhevaunuksi ja kolmas eläinvaunuksi. Asetetaan junanvaunutunnukset huoneen eri nurkkiin.
Opettaja ottaa kaikki sanakortit, sekoittaa ne ja laittaa eteensä pinoon nurinpäin.
Oppilaat seisovat luokan etu- tai takaosassa. Opettaja ottaa kortin ja lukee ääneen siinä olevan sanan esimerkiksi ”bakro”. Oppilaat toistavat sanan. Sen jälkeen tarkoituksena on juosta mahdollisimman nopeasti oikeaa ”vaunuun” eli esimerkiksi eläinvaunuun.
Sitten opettaja lukee seuraavan kortin sanan, oppilaat toistavat sen ja juoksevat oikeaan vaunuun...
Seuraavalla tunnilla valitaan eri aihepiirit vaunuihin. Myös oppilaat voivat toimia huutajina, ja leikkiä voidaan leikkiä myös ilman kuvakortteja. Tällöin on muistettava aihepiirin sanoja tarpeeksi ulkoa.