Luvut 11-12

Eläin-KIM – Kriatuuros-KIM

Leikkiin tarvitaan pieniä, muovisia leikkieläimiä. Opettaja asettaa pöydälle viisi pikkueläintä. Oppilaat katsovat niitä hetken. Opettaja poistaa yhden eläimen siten, että oppilaat eivät näe. Oppilaat kääntyvät katsomaan.

Mikä eläin puuttuu? Savo kriatuuros fottula?

Jos muistaa, mikä eläin on poistettu saa yhden pisteen. Jos muistaa poistetun eläimen nimen romanikielellä, saa kaksi pistettä

Oppilaat toimivat vuorollaan poistajina. Leikkiä vaikeutetaan lisäämällä eläimiä.

Mitä on pussissa? – So aaȟȟela aro goono?

Leikkiin tarvitaan kangaspussi ja pieniä muovisia leikkieläimiä. Opettaja laittaa pussiin viisi erilaista pikkueläintä. Oppilas työntää kätensä pussiin, tunnustelee jotain esinettä ja koittaa arvata mikä se on.

Oppilas vetää esineen ulos, ja jos arvaus osuu oikeaan, hän ottaa esineen eteensä. Jos arvaus on väärä, esine laitetaan takaisin pussiin.

Jokainen oppilas saa vuorollaan tunnustella pussin sisältöä ja arvuutella, mitä kädessä on. Leikki leikitään ensin suomen kielellä, sitten romanikielellä.
Ensimmäinen kierros on haastava, varsinkin jos oppilaat eivät tiedä etukäteen, mitä eläimiä pussiin on laitettu. Pelin edetessä arvuuttelu kuitenkin helpottuu, ja eläimiä voidaan lisätäkin.

Kai koola? – Missä vaatteet?

Otetaan vaatesanakortit pinoon opettajan eteen. Opettaja kääntää yhden kortin, lukee sen ja näyttää oppilaille. Oppilaat toistavat sanan ja taputtavat samalla kohtaa itsessään, mihin kyseinen vaate kuuluu.

Oppilaat taputtavat

lakki – staadi päätään
lapaset – forsi käsiään
t-paita – t-gaad ylävartaloaan
takki – nutta ylävartaloaan
housut – ȟolluja jalkojaan
sukat – ȟolvi jalkateriään
kengät – tieȟȟi jalkateriään
Liite

Juna – Fasuna

Jaetaan luokkahuone kolmeen osaan eli ”kolmeen junavaunuun”. Rajat tehdään esimerkiksi maalarinteipillä lattiaan merkitsemällä.
Vaunut nimetään aihepiireittäin:

värivaunu ranglako vuorduja
numerovaunu numrako vuorduja
koulutarvikevaunu skoolako guosengo vuorduja
perheenjäsenvaunu huupako vuorduja
vaatevaunu koolengo vuorduja
eläinvaunu kriatuurengo vuorduja


Valitaan yksi osista esimerkiksi värivaunuksi, toinen perhevaunuksi ja kolmas eläinvaunuksi. Asetetaan junanvaunutunnukset huoneen eri nurkkiin.

Opettaja ottaa kaikki sanakortit, sekoittaa ne ja laittaa eteensä pinoon nurinpäin.

Oppilaat seisovat luokan etu- tai takaosassa. Opettaja ottaa kortin ja lukee ääneen siinä olevan sanan esimerkiksi ”bakro”. Oppilaat toistavat sanan. Sen jälkeen tarkoituksena on juosta mahdollisimman nopeasti oikeaa ”vaunuun” eli esimerkiksi eläinvaunuun.
Sitten opettaja lukee seuraavan kortin sanan, oppilaat toistavat sen ja juoksevat oikeaan vaunuun...

Seuraavalla tunnilla valitaan eri aihepiirit vaunuihin. Myös oppilaat voivat toimia huutajina, ja leikkiä voidaan leikkiä myös ilman kuvakortteja. Tällöin on muistettava aihepiirin sanoja tarpeeksi ulkoa.

Liite
Liite