Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat runon, joka luetaan kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla vain kuunnellaan, sitten kuunnellaan uudestaan samalla, kun nähdään suomenkielinen teksti. Keskustellaan runon sisällöstä. Millaisen runon voisi itse kirjoittaa?
Linkki kuunteluun (tulossa)
10 Hyvää joulua!
Kuvien ja tekstien tarkastelu
Luvun 10 kuvissa ja teksteissä käsitellään joulunvieton eri puolia. Käydään torilla ostamassa joulukuusi, mennään tavarataloon valitsemaan lahjoja, rakennetaan pihalla lumiukkoa serkkujen kanssa ja vieraillaan hautausmaalla sytyttämässä kynttilät sukulaisten haudoille.
Linkki kuunteluun (tulossa)
Teksti kuunnellaan yhdessä luettuna tai opettajan tai jonkun oppilaan tai joidenkin oppilaiden lukemana seuraten kuvia ja käännetään yhdessä suomeksi. Jutellaan kuvista:
a) Mitä torilla tapahtuu? Millainen tunnelma on? Miltä Mirno vaikuttaa kuusiostoksilla?
b) Tavaratalo on joulun alla koristeltu. Nuoret pohtivat lahjaostoksia. Millaisia lahjatoiveita oppilailla ehkä on? Mitä he ovat itse suunnitelleet antavansa lahjaksi?
c) Jouluvieraita on jo tullut. Pihalla Mirno on joulupuuhissa serkkujen kanssa. Millaisessa järjestyksessä lumiukko rakennetaan? Mitä lapset ehkä vielä voisivat tehdä pihalle lumesta?
d) Haudoilla ja kirkossa käynti on monelle perheelle tärkeä tapa. Mitä haudoille viedään? Millainen tunnelma tässä kuvassa on? Käyvätkö oppilaat perheidensä kanssa haudoilla ja kirkossa?
Tavoitteena on keskustella kaikkien yhteisistä ja erityisistä joulunviettotavoista. Pyritään käyttämään mahdollisimman paljon romanikielisiä sanoja. Tärkeintä on kuitenkin päättää lukukausi yhteisissä, iloisissa merkeissä.
Luvun sanastossa on joulusta paljon käyttökelpoista sanastoa, jota oppilaat voivat käyttää omassa joulunvietossaan. Muutakin keskeistä sanastoa on ‒ esimerkiksi ruumiinosat ȟeero (pää), vast (käsi), jak (silmä), mui (suu), nak (nenä), kaan (korva), joita kannattaa vielä muistutella uudestaan mieliin joulun jälkeen. Myös tärkeä uudissana džaanibosko maȟȟiinesko speeliba (tietokonepeli) tulee esille.
Lukutehtävä loman ajaksi
Sovitaan mahdollisesta tehtävästä loman ajaksi, esimerkiksi yksi seuraavista:
a) yksi luku kirjasta Viljo Koivisto: Finitiko romanengo dživiba. Suomen romanien elämää. Viljo Koivisto rakkila ‒ Viljo Koivisto kertoo
b) Satu Blomerus‒Helena Korpela‒Seija Roth: Kulje kanssamme. Suomen romanien historiaa
c) kuunnella yksi jakso Romano mirits -ohjelmasta.
Valmistaudutaan kertomaan loman jälkeen luku- tai kuuntelukokemuksesta.
Mistä luku tai jakso kertoo?
Keitä on mukana?
Mikä on tapahtumapaikka?
Mikä on oppilaan oma mielipide tai näkemys lukemastaan tai kuulemastaan?