Luvut 5-7

Totta! – Tšatšo! adjektiiveilla (kpl 4)

Pantomiimi

Opettaja kuiskaa oppilaalle jonkin verbin (syödä, juoda, lukea, kirjoittaa, piirtää, pelata jalkapalloa, pelata tietokonepeliä, nukkua, hiihtää, luistella), joka oppilaan pitää esittää muille ilman sanoja, pelkästään liikkeillä, eleillä ja ilmeillä. Muut oppilaat yrittävät arvata, mitä esittävä oppilas tekee.

Esim. oppilas laittaa luistimet jalkaan, kiristää nauhat ja tekee luisteluliikkeitä.

Muut oppilaat: Luistelee!

Opettaja: Reet. So jou/joi phennela, te jou/joi tšeerela romano tšimbaha? – Oikein. Mitä hän sanoo tekevänsä romanikielellä?

Oppilaat: Me glaatavaa.

Opettaja kuiskaa seuraavalle oppilaalle toisen verbin jne. Kaikki oppilaat käydään läpi.

Kim-leikki

Leikkiin tarvitaan lehdistä leikattuja kuvia tai kuvakortteja esim. romanimies (džeeno), romaninainen (džuuli), romanityttö (tšai), romanipoika (tšau), pikkulapsi (kentos), koira (džuklo), kissa (maȟka), hevonen(grai) jne.

Opettaja asettaa kuvia pöydälle, alkuun esim. viisi kappaletta. Oppilaat katsovat kuvia hetken ja kääntyvät sitten selin (jotta eivät näe, minkä kuvan opettaja poistaa). Opettaja poistaa yhden kuvan. Oppilaat kääntyvät ja yrittävät muistaa, mikä kuva on poistettu. Oppilas sanoo puuttuvan sanan romanikielellä. Ensimmäiseksi muistanut saa olla seuraavalla kierroksella kuvan poistaja.

Leikkiä vaikeutetaan lisäämällä kuvien määrää.

Joulu–Kim – Juulako-Kim

Leikkiin tarvitaan viisi pientä jouluista esinettä, esim. pikkutonttu (juulako tontos), tähti (tšerha), joulukoriste (juulako rankjiba), joulupallo (juulako bollos), joulutarra.

Opettaja asettaa jouluesineet pöydälle. Oppilaat katsovat niitä hetken. Opettaja poistaa yhden esineen siten, että oppilaat eivät näe. Oppilaat kääntyvät katsomaan.

Mikä esine puuttuu? - Savo guosos fottula?

Mietitään, osataanko sanoa esine romanikielellä.

Oppilaat toimivat vuorollaan poistajina.

Jouluaskartelua

Joululahja – Juulako nis

Askarteluun tarvitaan nippu vanhoja aikakausilehtiä, kirjekuori jokaiselle oppilaalle, kyniä, värikyniä ja saksia.

Tarkoituksena on antaa kaverille lahja. Jokaiselle oppilaalle jaetaan kirjekuori (myös opettajalle, jos oppilaita on pariton määrä). Oppilaat piirtävät kirjekuoren päälle jonkun jouluisen kuvan esim. kynttilän, tähden, joulupallon,tontun, joulukuusen ja värittävät sen. Oppilaat leikkaavat lehdestä jonkin kuvan, joka mahtuu kirjekuoreen (kuvaa ei näytetä muille). Kuva laitetaan kirjekuoreen ja suljetaan se.

Opettaja jakaa oppilaat pareihin (jos oppilaita pariton määrä, opettaja on jonkun pari). Jokainen pari menee vuorollaan luokan eteen ja ojentaa kirjekuoren parilleen sanoen:

Tšiȟko juula! Aaȟ latšo (pojalle), aaȟ latši tytölle

Lahjan saaja vastaa: Paarkiba.

Toinen oppilas ojentaa nyt vuorostaan lahjan eli kirjekuoren. Oppilaat avaavat lahjan joko heti tai halutessaan vasta kotona. (Katsotaan yhdessä lahjat ja mietitään, tiedetäänkö lahja romanikielellä.)

Joulukoriste – Juulako rankjos

Askarteluun tarvitaan kartonkia, jokin ympyrämalli, lankaa, liimaa, saksia, kulta- ja hopeakyniä ja/tai kultaliimaa ja/tai kultahilettä.

Leikataan kartongista kaksi ympyrää mallin mukaan. Tehdään langasta lenkki ja liimataan se kahden ympyrän väliin. Leikataan kartongista pieniä erimuotoisia paloja, ympytöitä, kolmioita, neliöitä jne. Liimataan pikkupalat yhteenliimattujen ympyröiden molemmille puolille. Väritetään pikkukuviot kulta- ja hopeakynin tai koristellaan kultaliimalla, jonka päälle ripotellaan kultahilettä. Pallot voi koristella monin tavoin: liiduilla, silkkipaperilla, kultapaperilla, helmillä jne.