Luvut 8–10

Vuodenaikanurkat - Bereȟesko tiijako knuuti (kpl 8)

Sanakilpailu – Laavesko frestiba (kpl 9)

Eläin, tule tänne! – Kriatuuros, au daari!

Käydään läpi kotieläimet ja metsän eläimet romanikielellä eläinkuvakorteista.

Opettaja jakaa eläinkuvakortit oppilaille. Oppilaat kulkevat ympäri luokkaa.

Opettaja huutaa: Džuklo, au daari! – ( Koira, tule tänne!)

Se jolla on koirakortti, menee opettajan luo. Opettaja huutaa seuraavan eläimen.

esim.

Reevos, au daari! – ( Kettu, tule tänne!)

Grai, au daari! – ( Hevonen, tule tänne!)

Ritš, au daari! – (Lehmä, tule tänne!)

Tširikli, au daari! – (Lintu, tule tänne!)

Kun kaikki eläimet ovat opettajan luona, jokainen vetää uuden kuvakortin pakasta näkemättä sitä ja leikki alkaa uudelleen. Kun leikkiä on leikitty monta kertaa, myös halukkaat oppilaat voivat olla vuorollaan eläinten kutsujia.

Juna – Fasuna

Jaetaan luokkahuone kolmeen vaunuun: kotieläinvaunu, metsäneläinvaunu ja ihmisvaunu. Vaunut eli jaetut huoneen osat merkitään esim. kuvakorteilla. Opettaja ottaa kotieläinsanakortit, metsäneläinsanakortit ja ihmissanakortit, sekoittaa ne ja laittaa eteensä pinoon nurinpäin. Oppilaat seisovat keskellä luokkaa. Opettaja ottaa kortin, näyttää sen oppilaille ja lukee siinä olevan sanan.  Oppilaat toistavat sanan ja juoksevat mahdollisimman nopeasti oikeaan vaunuun.

Esim:

Opettaja lukee: ritš. Oppilaat toistavat: ritš ja juoksevat metsäneläinvaunuun.

Opettaja lukee: tšau. Oppilaat toistavat: tšau ja juoksevat ihmisvaunuun.

Myös oppilaat voivat toimia vuorollaan ”huutajina” ja leikkiä voidaan leikkiä myös ilman kortteja- tällöin on muistettava aihepiiriin kuuluvia sanoja tarpeeksi.

Puhutaan hassuja – Rakkavaha dillunes

Laitetaan kaikki eläinkuvakortit nurin päin pöydälle. Ensimmäinen oppilas ottaa ja katsoo päällimmäisen kortin, näyttää sen muille ja sanoo:

Me som (esim.) bakro. – Minä olen lammas.

Sitten hän kääntää seuraavan kortin, näyttää sen muille ja sanoo toiselle oppilaalle:

Bi tu sal (esim.) ritš. – Mutta sinä olet karhu.

Kaikki oppilaat kertovat vuorostaan, mitä eläimiä ovat ja mikä eläin sinä olet. Jos oppilas ei muista eläintä romanikielellä, muut auttavat.