Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: harjoitellaan esittäytymistä ja käydään läpi tervehdyksiä eri vuorokaudenaikoina.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Miritša, Rainer ja Aleksi ovat Tanja-äidin kanssa keittiössä. Miritša syö vielä aamiaista, Aleksi pakkaa reppuaan ja Rainer on jo lähdössä kouluun koripallo mukanaan. Keskustellaan kuvasta esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Mistä Kotiainen löytyy?
- Mitä se tekee?
- Mikä kuvassa kertoo, mitä lapset harrastavat?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
So tu tenkaveha, kai kenti džana?
Kenti džana aro skoola.
Lapset lähtevät kouluun.
Sar buut hin kamana?
Kamana hin oȟta.
Kello on kahdeksan.
priija | puuro |
thund | maito |
tšil | voi |
maaro | leipä |
tšilmaaro | voileipä |
tšiiran | juusto |
mas | liha, kinkku |
kaȟjako jaaro | kananmuna |
Luvun 2 teksti
Luvussa 2 kerrotaan ensimmäisestä kouluaamusta kesän jälkeen. Miritšaa jännittää uusi koulu ja uudet koulukaverit. Aleksi menee innokkaana ensimmäiselle luokalle.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Romanikielessä on kaksi hän-sanaa, jou ja joi.
Opettaja osoittaa jotakuta poikaoppilasta ja kysyy: Koon jou hin?
Oppilas vastaa: Jou hin... (oppilaan nimi).
Opettaja osoittaa tyttöoppilasta ja kysyy: Koon joi hin?
Oppilas vastaa: Joi hin...
Myös joku oppilaista voi toimia kyselijänä.
Pelejä ja leikkejä
Kim speeliba skoolako guosenna • Kim-leikki koulutarvikkeista
Tarvikkeet: kumi, kynä, teroitin, kännykkä ja kirja
Laitetaan pöydälle kumi khossos, kynä rannos, teroitin ȟarabos, kännykkä džepnos ja kirja liin.
Opettaja tai joku oppilaista peittää esineet esimerkiksi isolla huivilla tai paperilla ja poistaa yhden esineen pöydältä. Oppilaat voivat myös kääntyä toiseen suuntaan esineen poiston ajaksi. Esineen poistanut kysyy:
Savo guosos naa butte apo tafla?
Mikä esine puuttuu?
Vastaus pyritään antamaan romanikielellä. Jos sana ei muistu mieleen romaniksi, muut pelaajat auttavat. Ensimmäisenä esineen muistanut toimii nyt vuorostaan poistajana.