Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita ja harjoitellaan värejä.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Miritša, Martti, Erno ja Eva ovat kirjastossa. Taustalla näkyy muitakin ihmisiä. Hyllyt ovat täynnä kirjoja. Hyllyjen välissä on myös kirjojen esittelyteline, johon on laitettu esille erilaisia kirjoja. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Missä lapset ovat?
- Mistä Kotiainen kurkistaa?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Savoȟlaaga liine aaȟȟena naal aro liinengiiro?
Doori aaȟȟena naaluno merknoske gresko liin, poemosko liin ta kentengo farabako liine.
Siellä on esillä esimerkiksi hevoskirja, runokirja ja lasten kuvakirja.
So hin tšunde apo vanti?
Apo vanti hin romano tšimbako buustaavi ta farabi.
Seinillä on romanikielen kirjaimia ja kuvia.
Jutellaan
Jutellaan kirjoista ja kirjastosta.
Oppilailta voi kysyä esimerkiksi:
Luetko paljon kirjoja? Millaisista kirjoista pidät? Mikä on lempikirjasi? Käytkö usein kirjastossa? Mitä kirjoja yleensä lainaat?
Kirjastosta voi lainata esimerkiksi kirjoja (liine), äänikirjoja (lyijako liine), lehtiä (patri) ja CD-levyjä.
Kirjastosta lainatessa pitää olla kirjastokortti (liinengiirosko peleȟkos) ja kirjat pitää muistaa palauttaa eräpäivään mennessä.
Luvun 6 teksti
Luvussa 6 Martti, Erno ja Eva ovat kirjastossa tekemässä uutta lehden numeroa. Miritšakin tulee paikalle ja näyttää kirjoittamaansa runoa muille.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Romanikielessä on kaksi olla-verbiä: s/h-verbi ja aaȟȟaa-verbi.
Voidaan sanoa:
Me som...
Tu sal...
Jou/joi hin...
tai
Me aaȟȟaa...
Tu aaȟȟeha...
Jou/joi aaȟȟela…
Opettaja kysyy jokaiselta oppilaalta:
Kai tu aaȟȟeha?
Oppilaat keksivät jonkin paikan ja vastaavat:
aro skoola | koulussa |
aro liinengiiro | kirjastossa |
aro tšeer | kotona, talossa |
aro boliba | maailmassa |
aro hoffos |
pihalla, pihassa |
aro buota | kaupassa |
aro klassos | luokassa |
aro sportisko felda | urheilukentällä |
aro fooros | kaupungilla, kaupungissa |
Korttiharjoitus
Treenavaha peleȟkensa • Harjoitellaan korteilla
Harjoitellaan kolmea monikon persoonapronominia (me, te, he) ja olla-verbin (aaȟȟaa) taivutusta näissä muodoissa (olemme, olette, ovat).
Kiinnitetään esimerkiksi sinitarralla persoonapronominikortit me, tu, jou ja joi järjestyksessä allekkain taululle.
Laitetaan verbikortit aaȟȟaa, aaȟȟeha, aaȟȟela ja aaȟȟela sekaisin pinoon pöydälle.
Oppilaat ottavat vuorotellen verbikortin ja käyvät kiinnittämässä sen oikean persoonapronominin perään.
Harjoitusta vaikeutetaan laittamalla persoonapronominit sekaisin taululle.
Pelejä ja leikkejä
Kai aaȟȟela? • Missä on?
Otetaan viisi paperia. Kirjoitetaan jokaiseen yksi paikka, esimerkiksi skoola, hoffos, liinengiiro, buota tai tšeer. Levitetään paperit vierekkäin pöydälle.
Valitaan jokin pikkuesine tai tehdään jokin hahmo paperista tai sinitarrasta. Annetaan hahmolle romanikielinen nimi, esimerkiksi Jiu (Lumi), Kham (Aurinko), tai Muura (Marja). Käytetään aakkosellista sanastoa apuna.
Jokainen oppilas laittaa vuorollaan hahmon jonkin paperin päälle ja kysyy:
Kai aaȟȟela Jiu?
Joku oppilaista vastaa:
Jiu aaȟȟela aro...
Sitten on hänen vuoronsa laittaa hahmo jollekin paperille ja esittää kysymys.