Luku 2
Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha
Katsotaan yhdessä luvun 2 aloituskuvia. Jutellaan kuvista suomeksi tai romanikielellä, esimerkiksi:
Missä Mila on? Millainen unilelu hänellä on? Mitä hän näkee ulkona?
Luvun toisessa kuvassa on Miro. Mitä Miro tekee? Onko hänellä unilelu? Mitä Mila tekee Miron luona?
Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli
Tunnistatko puhekuplista jonkin romanikielisen sanan? Mitkä sanat ovat tuttuja? Mitä ne merkitsevät?
Esimerkiksi lintu laulaa Milalle: Tšiȟko sarra, Mila! Tiedätkö, mitä se tarkoittaa? Osaatko vastata linnulle?
Mirolle lintu laulaa: Kamlo Miro, kamlo Miro, džangu bi! Se on monille tuttu laulu suomeksi: Jaakko-kulta, Jaakko-kulta, herää jo, herää jo… Osaatko laulaa sen? Kokeile laulaa samalla lailla romaniksi.
Kuunnellaan ● Ȟunnaha
Kuunnellaan luvun teksti.
Onko jokin sana jo tuttu? Entä tunnistatko jonkin tervehdyksen?
Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos
Teksti kertoo Milan ja Miron aamusta. Molemmat heräävät, mutta hyvin eri tavoin. Milan on helppo herätä, mutta Mirolle herääminen on tänä aamuna hankalaa.
Lintu laulaa aamutervehdyksen: Tšiȟko sarra!
Harjoitellaan ● Treenavaha
Harjoitellaan käyttämään luvun tervehdyksiä.
Toinen sanoo: | Toinen vastaa: |
---|---|
Hin sarra. | Tšiȟko sarra! |
Hin diives. | Tšiȟko diives! |
Toinen esittää ja toinen kertoo romaniksi: | |
---|---|
Minä herään. | Me džanguvaa. |
Minä olen väsynyt. | Me som tšiinjimen. |
Minä nukun. | Me souvaa. |
Toinen kysyy: | Toinen vastaa: |
---|---|
Salko tu tšiinjimen? | Oletko väsynyt? |
Eija, me som tšiinjimen. | Kyllä, minä olen väsynyt. |
Naa, me naa tšiinjimen. | Ei, minä en ole väsynyt. |
Toinen kehottaa ja toinen tekee: | |
---|---|
Džangu! | Herää! |
Au apre! | Nouse ylös! |
Harjoitellaan päivän muita tervehdyksiä esimerkiksi näyttämällä kuvasta: | |
---|---|
Hin diives. So tu phenneha? | Me phennaa: Tšiȟko diives! |
Hin tamlo. So tu phenneha? | Me phennaa: Tšiȟko tamlo! |
Hin rassako tiija. So tu phenneha? | Me phennaa: Tšiȟko rassako tiija! |