Luku 2

 

Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha

Katsotaan yhdessä luvun 2 aloituskuvia. Jutellaan kuvista suomeksi tai romanikielellä, esimerkiksi:

Missä Mila on? Millainen unilelu hänellä on? Mitä hän näkee ulkona? 

Luvun toisessa kuvassa on Miro. Mitä Miro tekee? Onko hänellä unilelu? Mitä Mila tekee Miron luona?

Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli

Tunnistatko puhekuplista jonkin romanikielisen sanan? Mitkä sanat ovat tuttuja? Mitä ne merkitsevät?

Esimerkiksi lintu laulaa Milalle: Tšiȟko sarra, Mila! Tiedätkö, mitä se tarkoittaa? Osaatko vastata linnulle?

Mirolle lintu laulaa: Kamlo Miro, kamlo Miro, džangu bi! Se on monille tuttu laulu suomeksi: Jaakko-kulta, Jaakko-kulta, herää jo, herää jo… Osaatko laulaa sen? Kokeile laulaa samalla lailla romaniksi.

Kuunnellaan ● Ȟunnaha 

Kuunnellaan luvun teksti. 

Onko jokin sana jo tuttu? Entä tunnistatko jonkin tervehdyksen?

Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos

Teksti kertoo Milan ja Miron aamusta. Molemmat heräävät, mutta hyvin eri tavoin. Milan on helppo herätä, mutta Mirolle herääminen on tänä aamuna hankalaa. 

Lintu laulaa aamutervehdyksen: Tšiȟko sarra! 

Harjoitellaan ● Treenavaha

Harjoitellaan käyttämään luvun tervehdyksiä. 

Toinen sanoo:Toinen vastaa:
Hin sarra.Tšiȟko sarra! 
Hin diives.Tšiȟko diives!

 

Toinen esittää ja toinen kertoo romaniksi: 
Minä herään.Me džanguvaa. 
Minä olen väsynyt.Me som tšiinjimen.
Minä nukun.Me souvaa.

 

Toinen kysyy:Toinen vastaa:
Salko tu tšiinjimen?Oletko väsynyt?
Eija, me som tšiinjimen.Kyllä, minä olen väsynyt.
Naa, me naa tšiinjimen.   Ei, minä en ole väsynyt.

 

Toinen kehottaa ja toinen tekee: 
Džangu!Herää!
Au apre!           Nouse ylös!

 

Harjoitellaan päivän muita tervehdyksiä esimerkiksi näyttämällä kuvasta: 
Hin diives. So tu phenneha?Me phennaa: Tšiȟko diives!
Hin tamlo. So tu phenneha?Me phennaa: Tšiȟko tamlo!
Hin rassako tiija. So tu phenneha?Me phennaa: Tšiȟko rassako tiija!

 

Tehdään tehtäviä ● Tšeeraha tšeeribi