Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi kolme ensimmäistä persoonapronominia ja olla-verbin taivutusta näissä muodoissa esimerkiksi harjoituskorteilla.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Uuden koulun pihassa on hulinaa. Pihalla on paljon lapsia ja joitakin aikuisia. Myös Miritša ja Aleksi ovat jo koulun pihassa. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Mistä näkee, että jotkut lapset ovat menossa ensimmäiselle luokalle?
- Muistatko miltä tuntui mennä ensimmäiselle luokalle?
- Oliko se jännittävää?
- Keitä pihalla olevat aikuiset ovat?
- Missä Kotiainen kurkistelee?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
So saare vojula te tšeerel aro dauva skoolako hoffos?
Doori vojula te ranuvel moȟto, te speelavel korobako bollos ta te apruvel.
Siellä voi hypätä ruutua, pelata koripalloa ja kiipeillä.
Luvun 3 teksti
Luvussa 3 Miritša tutustuu uuden koulun pihalla Evaan ja Ernoon. He menevät Miritšan tavoin kolmannelle luokalle. Opettajakin on pihalla tervehtimässä oppilaita.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.