Oppilaan itsearviointi kevätkauden päätteeksi
Kevätkauden päätteeksi oppilas voi arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan tulostettavan lomakkeen avulla. Ryhmän kanssa käydään toisen oppitunnin lopuksi yhdessä läpi lomake ja miten sitä käytetään.
Lomake on tarkoitettu oppilaan omaan käyttöön, ja se kannattaa säilyttää oppilaan kansiossa.
Me bismavaa, sar me som sikjudom ta save džaanibi ta hajibi me som sikjudom voorosko tiija, ka me som rikkadom Džaha! Lähdetään! -materiaali.
Arvioin, miten olen opiskellut ja mitä olen oppinut lukukauden aikana, kun olen käyttänyt Džaha! Lähdetään! -materiaaleja.
Me vojuvaa te rakkavaa niina vaure mango grupposko sikjikuunensa sikjibosta, ka ame sam rikkadam Džaha! Lähdetään! -materiaali.
Voin keskustella myös muiden ryhmäni oppilaiden kanssa ryhmän opiskelusta ja oppimisesta, kun olemme käyttäneet Džaha! Lähdetään! -materiaaleja.
Oppilaan arviointi kevätkauden päätteeksi
Kevätkauden päätteeksi oppilaan oppimista ja osaamista arvioidaan niin, että otetaan huomioon koko lukukauden työskentely. Tämä arviointilomake kattaa Džaha! Lähdetään! -materiaalin luvut 11‒20.
Opettajan oman materiaalin käyttö, muu tuntityöskentely ja koulun ulkopuolella tapahtuva opiskelu ja oppiminen huomioidaan tämän lisäksi. Jos kaikkea kirjan kevätkauden materiaalia ei ole käytetty, sen osuus jää luonnollisesti pois.
Ryhmässä voi tehdä myös vertaisarviointia ‒ ryhmän oppilaiden yhteistä arviointia ‒ ryhmän opiskelusta ja oppimisesta.
Kevätkauden päätteeksi on hyvä keskustella laajemminkin, miten opiskelu on koko vuonna sujunut, mitkä ovat olleet ryhmän vahvuudet ja mitä mahdollisia ongelmia opiskelussa on ollut. Samalla voidaan keskustella odotuksista, toiveista ja tavoitteista seuraavalle lukuvuodelle.