Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan syksyllä opittuja asioita:
- käydään läpi esimerkiksi kielitietokorttien avulla, miten kaksi olla-verbiä taipuvat persoonissa
- katsellaan, mitä värejä ympäriltä löytyy
- lasketaan yhdessä yhdestä kymmeneen
- muistellaan, miten sanotaan minun, sinun ja hänen
- muistellaan, miten kerrotaan, että minulla on jotakin
Aloituskuvan tarkastelu
Sivulla on kuvia Miritšan koulukavereista. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Millaisista asioista lapset ovat kiinnostuneita?
- Mitä luulet, mitä lempiaineita heillä on koulussa?
- Mitä he harrastavat?
- Mistä Kotiainen löytyy?
Luvun 12 teksti
Luvussa 12 kerrotaan Miritšan koulukavereista, heidän harrastuksistaan ja lempiaineistaan koulussa.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Harjoitellaan vuorokaudenaikoja ja verbien taivutusta.
Pariharjoitus
Parit kysyvät toisiltaan, mitä he tekevät johonkin aikaan vuorokaudesta.
So tu tšeereha sarrako tiija?
Mitä sinä teet aamulla?
Pari keksii, mitä hän tekee, ja vastaa esimerkiksi:
Me ȟaa maaro sarrako tiija.
Minä syön leipää aamulla.
Sitten hän kysyy vuorostaan:
So tu tšeereha tamloko tiija?
Mitä sinä teet illalla?
Pari keksii taas vastauksen ja vastaa esimerkiksi:
Me aaȟȟaa aro hoffos tamloko tiija.
Minä olen pihalla illalla.
Korttiharjoitus
Treenavaha peleȟkensa • Harjoitellaan korteilla
Kiinnitetään taululle vuorokaudenaikakortit.
Laitetaan verbikortit pöydälle pinoon.
Oppilaat ottavat vuorollaan verbikortin ja laittavat sen mielestään oikean vuorokaudenaikakortin alle. Vaihtoehtoja voi olla monia.