Tšiȟko sarra saarenge. | Hyvää huomenta kaikille. |
Tšiȟko diives, sikjikuune. | Hyvää päivää, oppilaat. |
Diives! | Hei! |
So ȟunjula tumenge? | Mitä teille kuuluu? |
Sar džala? | Miten menee? |
Tšiȟko te dikkel tumeen. | Mukava nähdä teitä. |
Apruven! | Nouskaa ylös! |
Beȟȟen! | Istukaa! |
Edellisen tunnin lyhyt kertaus ja kotitehtävien läpikäyminen
Luvun aloitussivun kuvan tarkastelu
Tarkastellaan yhdessä luvun aloituskuvaa. Keskustellaan kuvasta yhdessä. Opettaja esittää kysymykset suomeksi ja romaniksi, vaikka oppilaat vastaavat aluksi vain suomeksi. Opettaja voi kääntää oppilaiden vastauksia romanikielelle.
Kysymyksiä kuvaan liittyen voivat olla esimerkiksi:
So tu dikkeha aro faraba? Mitä näet kuvassa?
tšau – poika, skoolakuune – koululaisia
Sar buut kenti aaȟȟela aro faraba? Kuinka monta lasta on kuvassa?
ȟou kenti – kuusi lasta
Koone kentenna helsavena romano tšimbaha? Ketkä lapsista tervehtivät romanikielellä?
Koon hin Miritša aro faraba? Kuka on kuvassa Miritša?
Koon hin Rainer aro faraba? Kuka on kuvassa Rainer?
Luvun tekstin ja puhekuplien läpikäyminen
Luetaan luvun teksti, oppilaat toistavat lauseet. Luku käännetään suomeksi. Kuvassa on lapsia, jotka tervehtivät eri kielillä. Kielet puhekuplissa ovat järjestyksessä ruotsi, somali, romani, suomi, romani, venäjä. Venäjänkielinen sana on kirjoitettu kyrillisillä aakkosilla ja äännetään ”priviet”.
Esimerkkikysymyksiä:
Džaanehako tu, savo frooȟlaaga tšimba aaȟȟela aro boliba? Tiedätkö, mitä erilaisia kieliä on olemassa?
Savo tšimbensa tu hajuveha te phennes ”hei”? Millä kielillä sinä osaat sanoa ”hei”?
Sosta vojula te froojavel vare romano tšimbako laave (naaluno merknoske lau tšiȟko) vaure tšimbengo laavenna? Mistä voi erottaa jotkut romanikieliset sanat (esimerkiksi sanan tšiȟko) muiden kielien joukosta
Sanaston läpikäyminen ja tehtävien tekeminen
Sanastoa käydään läpi tehtävien ja tunnin leikkien ja pelien kautta.
Tehtävä 6
Ennen tehtävän tekemistä opettaja voi tervehtiä jokaista oppilasta vuorotellen, kertoa oman nimensä, kysyä mikä on sinun nimesi ja mitä kuuluu. Kaikki vastaukset käydään läpi. Sen jälkeen oppilaat aloittavat paritehtävän.
Tehtävä 7
Oppilaat voivat ehdottaa sekä suomenkielisiä että romanikielisiä nimiä. Opettaja kirjoittaa ehdotukset taululle. Nimi voidaan valita esimerkiksi äänestämällä.
Kotitehtävien anto
Lukuhetki
Jatketaan kirjan lukemista.
Paarkiba saarenge! | Kiitokset kaikille! |
Paarkiba, daari sas saare. | Kiitos, tässä oli kaikki. |
Dikkaha naaluno kurko. | Nähdään ensi viikolla. |
Dikkaha! | Nähdään, hei! |
Aaȟȟen Deuleha! | Näkemiin! |
Minsaven te tšeeren tšeeresko tšeeribi. | Muistakaa tehdä läksyt. |