Tšiȟko sarra saarenge. | Hyvää huomenta kaikille. |
Tšiȟko diives, sikjikuune. | Hyvää päivää, oppilaat. |
Diives! | Hei! |
So ȟunjula tumenge? | Mitä teille kuuluu? |
Sar džala? | Miten menee? |
Tšiȟko te dikkel tumeen. | Mukava nähdä teitä. |
Apruven! | Nouskaa ylös! |
Beȟȟen! | Istukaa! |
Luvun aloitussivun kuvan tarkastelu
Tarkastellaan yhdessä luvun aloituskuvaa. Keskustellaan kuvasta yhdessä. Opettaja esittää kysymykset suomeksi ja romaniksi, vaikka oppilaat vastaavat aluksi vain suomeksi. Opettaja voi kääntää oppilaiden vastauksia romanikielelle.
So tu dikkeha aro faraba? Mitä näet kuvassa?
sikjiboskiiro – opettaja, sikjikuune – oppilaat, grai – hevonen, rannos – kynä, khossos – kumi, feerengiiro – viivotin, džaanibosko maȟȟiin – tietokone, fariba – piirustus, klassos – luokka
Sar buut liine aaȟȟena aro sikjiboskiiresko tafla? Montako kirjaa on opettajan pöydällä?
staar – neljä
Sar buut tšaija aaȟȟena aro klassos? Montako tyttöä on luokassa?
Savo stunna byrjula? Mikä tunti luokassa on alkamassa?
romano tšimbako stunna – romanikielen tunti
Montako oppilasta sinun romanikielen tunnillasi on?
Luvun tekstin ja puhekuplien läpikäyminen
Luetaan luvun teksti, oppilaat toistavat lauseet. Luku käännetään suomeksi.
Sanaston läpikäyminen ja tehtävien tekeminen
Sanastoa käydään läpi tehtävien ja tunnin leikkien ja pelien kautta.
Tehtävä 5
ritšiina – nalle, džepnos – känny, feerengiiro – viivoitin, postako jangakiiro - taskulamppu, khossos – kumi, liin – kirja, pieresko bollos – jalkapallo, daanengo broȟta – hammasharja, hampurgeros – hampurilainen, rannos – kynä, ȟarabos – teroitin
Kotitehtävien anto
Lukuhetki
Jatketaan kirjan lukemista.
Paarkiba saarenge! | Kiitokset kaikille! |
Paarkiba, daari sas saare. | Kiitos, tässä oli kaikki. |
Dikkaha naaluno kurko. | Nähdään ensi viikolla. |
Dikkaha! | Nähdään, hei! |
Aaȟȟen Deuleha! | Näkemiin! |
Minsaven te tšeeren tšeeresko tšeeribi. | Muistakaa tehdä läksyt. |