Tervehdykset ja kuulumiset romaniksi
Edellisen tunnin lyhyt kertaus
Kotitehtävien läpikäyminen
Kappaleen aloitussivun kuvan tarkastelu
Tarkastellaan yhdessä kappaleen aloituskuvaa. Keskustellaan kuvasta yhdessä. Opettaja esittää kysymykset suomeksi ja romaniksi, vaikka oppilaat vastaavat aluksi vain suomeksi. Opettaja voi kääntää oppilaiden vastauksia romanikielelle.
Kysymyksiä kuvaan liittyen, esim:
Sar buut bereȟesko tiiji hin aro Finitiko them? – Kuinka monta vuodenaikaa Suomessa on?
Aro savo faraba aaȟȟela ven? – Missä kuvassa on talvi? Sosta tu džaaneha? – Mistä tiedät?
Aro savo faraba aaȟȟela hyösta? – Missä kuvassa on syksy? Sosta tu džaaneha? – Mistä tiedät?
Aro savo faraba aaȟȟela niijal? – Missä kuvassa on kesä? Sosta tu džaaneha? – Mistä tiedät?
Aro savo faraba aaȟȟela vooros? – Missä kuvassa on kevät? Sosta tu džaaneha? – Mistä tiedät?
Kappaleen tekstin ja puhekuplien läpikäyminen
Luetaan kappaleen teksti ja puhekuplat, oppilaat toistavat lauseet. Kappale käännetään suomeksi.
Sanaston läpikäyminen
Sanastoa käydään läpi tehtävien ja tunnin leikkien ja pelien kautta.
Tehtävien tekeminen
Lisätehtävät
Kappaleeseen löytyy tarvittaessa kaksi lisätehtävää
Kotitehtävien anto
Lukuhetki
Jatketaan kirjan lukemista.
Tunnin lopetus