Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi persoonapronominit ja olla-verbin taivutus esimerkiksi harjoituskorteilla.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa on Miritšan uusi luokka. Miritša seisoo luokkahuoneen ovella opettajan kanssa. Keskustellaan kuvasta esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Keitä lapsia tunnistat kuvasta?
- Mitä kaikkea oppilaat tekevät istuessaan luokassa?
- Mitä seinillä näkyy?
- Mitä luulet puussa olevien sanojen merkitsevän?
- Mitä eroja on teidän luokkahuoneenne ja Miritšan luokkahuoneen välillä?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Savoȟlaaga hin klassosko duitu tutta?
Douva hin lustikaano ta loȟano duitu.
Se on kiva ja iloinen huone.
So tu tenkaveha, so Miritša džintula aro nevo klassos?
Fani Miritša sterdavela.
Ehkä Miritšaa jännittää.
Luvun 4 teksti
Luvussa 4 opettaja toivottaa Miritšan tervetulleeksi uuteen luokkaan. Miritša kertoo veljistään, jotka ovat samassa koulussa. Uudet luokkakaverit Eva ja Anna kertovat, mitä kaikkea pienessä Pääskykylässä on.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Harjoitellaan kysymään koonesko? (kenen?) ja vastaamaan mango (minun) ja tukko (sinun).
Oppilaat laittavat pöydälle koulutarvikkeita, kuten kyniä, kumeja, teroittimia ja kirjoja.
Jokainen oppilas ottaa vuorollaan jonkin oman tavaransa pöydältä ja sanoo:
Dauva hin mango rannos/khossos/liin/ȟarabos.
Sitten hän ottaa jonkin muun tavaran, ojentaa sen omistajalle ja sanoo:
Dauva hin tukko rannos/khossos/liin/ȟarabos.
Viimeiseksi hän ottaa kolmannen tavaran ja kysyy:
Koonesko hin dauva rannos/khossos/liin/ȟarabos?
Pelejä ja leikkejä
Nevo sikjikuuno/nevi sikjikuuni • Uusi oppilas
Tehdään pieni esitys. Valitaan joku oppilaista opettajaksi. Muut oppilaat tulevat vuorollaan luokkaan uusina oppilaina. Vaihdetaan tervehdykset.
Opettajan esittäjä ja oppilaat voivat keksiä itselleen nimen.
Esimerkiksi:
Sikjiboskiiro/i: Tšiȟko sarra. Me som tumengo sikjiboskiiro/i... Koon tu sal?
Opettaja: Hyvää huomenta. Minä olen teidän opettajanne... Kuka sinä olet?
Sikjikuuno/i: Me som...
Oppilas: Minä olen...
Sikjiboskiiro/i: Saste aven aro amengo klassos...
Opettaja: Tervetuloa luokkaamme...
Sikjikuuno/i: Paarkiba.
Oppilas: Kiitos.
Vaihdetaan välillä opettajan esittäjää.