Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: harjoitellaan džaa-verbin taivutusta.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa on tuttuja lapsia ja aikuisia keväisellä pihalla. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Keitä siellä on?
- Mitä kaikkea pihalla tapahtuu?
- Mistä Kotiainen kurkistaa?
- Millainen on sinun kotipihasi?
- Mitä siellä voi tehdä?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Savo vojuvela te tšeerel aro dauva hoffos?
Aro dauva hoffos vojula naaluno merknoske te draadel kurroha, te kuunavel, te ȟlengavel stikki ta te tšuuvel barji.
Tällä pihalla voi esimerkiksi ajaa pyörällä, keinua, heittää tikkaa ja istuttaa kasveja.
Luvun 19 teksti
Luvussa 19 lapset juttelevat polkupyöristään. Mummo ja pappa puhuvat säästä.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Pariharjoitus
Harjoitellaan erilaisten adjektiivien ja niiden vastakohtien keksimistä ja käyttöä.
Toinen pareista kysyy ensin, millainen jokin on.
Esimerkiksi:
Pari 1: Savoȟlaaga hin tukko ravalos/liin/džepnos/kurros/tšeer/rannos?
Pari keksii jonkin adjektiivin ja vastaa.
Esimerkiksi:
Pari 2: Mango ravalos hin nevo.
Sitten pari 1 muodostaa lauseen niin, että käyttää sen adjektiivin vastakohtaa, jota pari 2 käytti.
Pari 1: Bi mango ravalos hin phurano.
Sitten vaihdetaan kysyjää.