Luku 13
Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha
Mitä lapset tekevät kuvassa?
Mitä syötävää löydät pöydästä? Mitä muuta pöydässä on?
Toisessa kuvassa vieraita on tullut kylään. Keitä he ovat?
Luetaan puhekuplia ● Drabavaha rakkibosko bolli
Millä sanoilla lintu kutsuu kaikki pöytään?
Entä miten lintu toivottaa hyvää ruokahalua?
Kuunnellaan ● Ȟunnaha
Kuunnellaan luvun teksti.
Mitä ruokasanoja tunnistat kuulemastasi?
Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos
Mila ja Miro kattavat pöytää ja istuvat sitten sunnuntaipäivälliselle koko perheen kanssa.
Opitaan lisää ruokasanastoa ja käydään läpi astioita ja aterimet.
Harjoitellaan ● Treenavaha
Käytä kohteliaita lauseita pöydässä: | |
---|---|
Tšiȟko ȟaabenesko kammiba! | Hyvää ruokahalua! |
Kammehako tu salatos? | Haluatko sinä salaattia? |
Eija, paarkiba. | Kyllä, kiitos. |
Naa, paarkiba. | Ei, kiitos. |
Kammelako pappus/maami ȟanjadi? | Haluaako vaari/mummo kermaa? |
Laako me til… | Saanko lisää... |
matšo | kalaa |
mas | lihaa |
maaro? | leipää? |
Daari, aaȟ latšo/latši/latše! | Tässä, ole hyvä/olkaa hyvä! |
Paarkiba, sas tšiȟko ȟaaben! | Kiitos, oli hyvää ruokaa! |
Käytä aterimien nimiä: | |
---|---|
Aaȟ latšo/latši… | Ole hyvä... |
tšuuri | veitsi |
gafla | kahveli (haarukka) |
roi. | lusikka. |
Käytä ruokasanastoa, esimerkiksi: | |
---|---|
Mango pirano ȟaaben hin… | Minun lempiruokani on... |
matšo | kala |
goi | makkara |
kaȟni... | kana... |
Tehdään tehtäviä ● Tšeeraha tšeeribi
Liite
Luvun 13 lisätehtävät (pdf, 2.75 MB)