14. luku
Tällä sivulla
Tunnin aloitus
Sanatesti
Harjoitellaan kouluun ja koulutukseen liittyviä sanoja.
Kertaus
Kerrataan edellisen tunnin asiaa: verbien preteritimuotoja eli menneen ajan ilmaisua.
Miten sanotaan menneen ajan muodossa (kirja apuna):
Me aaȟȟaa aro skoola. (me aaȟtom)
So tu tšinneha? (tu tšinjal)
Joi rakkavela buut. (joi rakkadas)
Ame kammaha kaali. (ame kamjam)
Kai tume buuruvena? (tume buurude)
So joon dikkena? (joon dikle)
Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat tehtävän, joka luetaan kaksi kertaa. Sitten oppilaat vastaavat, mikä on heidän kuulemansa mukainen oikea vastaus.
Linkku kuunteluun (tulossa)
Kuuntelutehtävän oikea vastaus on c) osti kengät (tšinjom tieȟȟi).
Aloituskuvan tarkastelu
Talvisessa kuvassa näkyy kahvilan ikkunasta sisään. Siellä istuvat ja juttelevat kahvia tai teetä juoden Viljami, Lenita ja Saaga. Mano on juuri tulossa sisään. Kyltistä näkyy, että kahvila on avoinna.
Jutellaan-kysymyksissä katsellaan ensin kahvilan viereistä aluetta. Siellä näkyy luistelijoita ja lapsia mäessä. Mietitään yhdessä, millaiselta paikalta kahvila näyttää. Miksi juuri sellaiselta? Entä miksi Mano on menossa kahvilaan? Mistä hän on ehkä tulossa? Ovatko nuoret sopineet tapaavansa kahvilassa, vai viettävätkö he siellä aikaa useamminkin?
14a Vuodenajat
Luvussa 14a keskustellaan vuodenajoista, millaisia ne ovat nuorten mielestä ja miksi he pitävät tai eivät erityisemmin pidä eri vuodenajoista.
Linkki luvun kuunteluun (tulossa)
Teksti kuunnellaan yhdessä luettuna tai opettajan tai jonkun oppilaan tai joidenkin oppilaiden lukemana ja käännetään yhdessä suomeksi.
Rakkavaha-kysymyksissä kysytään Suomen vuodenajoista.
a. Finitiko themmesko staar bereȟesko tiiji hin ven, vooros, niijal ta hyösta.
b. Viljami rikkavela niijalesta, dooleske ka kham baasila ta hin tatto.
c. Aro hyösta dela buut briȟno.
14b Minä pidän kaikista vuodenajoista
B-teksti voidaan käsitellä yhdessä tunnilla tai oppilaat voivat lukea sen itsenäisesti tai parin kanssa. Sitä voi käyttää myös kotitehtävänä.
Linkki luvun kuunteluun (tulossa)
Täydennyssivu
Sivulla 87 esitellään vielä kaikki neljä vuodenaikaa. Harjoitellaan myös ilmaisemaan, miten muodostetaan ilmaisut: pidän tai en pidä jostakin.
Jutellaan, mistä vuodenajasta oppilaat pitävät tai eivät ehkä pidä, ja miksi.
Tehtävä 1
Taiteessa kuvataan usein luontoa eri vuodenaikoina. Etsi jokin suomalainen tai muunmaalainen taideteos, joka kuvaa jotakin luontoaihetta.
Selvitä tietoja ja kerro taulusta tai muusta taideteoksesta: kuka on tekijä, mikä on taulun nimi, milloin taulu tai muu työ on tehty. Saatko selville myös, millaisella tekniikalla se on tehty, esimerkiksi onko taulu vesivärityö eli akvarelli, öljymaalaus vai hiilipiirros?
Kuvaile taulun tai muun taideteoksen luontoaihetta ja vuodenaikaa, esimerkiksi, millaiset värit siinä on. Miksi valitsit tämän teoksen ja mitä ajattelet siitä?
Rood artosko faraba ta rakka doolesta.
Etsi taidekuva ja kerro siitä.
Lisätehtävät
Tulossa
Tunnin aloitus
Sanatesti
Sanatestissä harjoitellaan vuodenaikoihin liittyvää sanastoa.
Kertaus
Edellisellä tunnilla käsiteltiin paljon vuodenaikoja ja niiden ominaispiirteitä. Keskustellaan, millaisia vuodenaikoja muissa maissa on. Mikä vuodenaika nyt on eteläisellä pallonpuoliskolla? Millainen talvi on esimerkiksi Etelämantereella, Kreikassa, Somaliassa, Siperiassa? Entä kesä? Miten ilmastonmuutos tulee muuttamaan vuodenaikoja Suomessa – mikä todennäköisesti muuttuu, mikä ei?
Kuuntelu
Oppilaat kuuntelevat tehtävän, joka luetaan kaksi kertaa. Sitten oppilaat vastaavat, mikä on heidän kuulemansa mukainen oikea vastaus.
Linkki kuunteluun (tulossa)
Kuuntelutehtävän oikea vastaus on a) talvi (ven).
Lisäaineisto
Lisäaineistossa sivulla 87 on kuvia, joissa kuvataan jotakin vuodenaikaan sopivaa tekemistä. Mitä muuta voi tehdä tai harrastaa eri vuodenaikoina? Mikä voisi olla sellaista, jota voi tehdä kaikkina vuodenaikoina? Mikä on erityisesti jollekin vuodenajalle tavallista tekemistä?
Harjoitus
Kirjoita lyhyt romanikielinen teksti siitä, mitä teet jonakin vuodenaikana. Voit kertoa myös useammasta vuodenajasta. Käytä apuna kirjan sanastoa.
Aro niijal / hyösta / ven / vooros me…
Kesällä / syksyllä / talvella / keväällä minä…
Kielitieto
Kielitiedossa esitellään lisää verbien preteritimuotoja (imperfektejä). Esimerkkeinä on kolme verbiryhmää, jotka taipuvat keskenään pääosin samalla tavalla.
Ensimmäisenä verbit džaa (mennä, lähteä) ja vaa (tulla). Kiinnitetään huomioita džaa-verbistä taivutuksissa käytettävään muotoon džei- ja vaa-verbistä käytettävään muotoon au-.
Esim. rakkavaa-verbissä preteritin pääte on
minä-muodossa -dom
sinä-muodossa -dal
hän-muodossa -das
me-muodossa -dam
te-muodossa -de
he-muodossa -de
džaa- ja vaa-verbien (myös joidenkin muiden) preteritissä pääte on
minä-muodossa -jom
sinä-muodossa -jal
hän-muodossa -jas (tai erityiset muodot džeelo ja aulo)
me-muodossa -jam
te-muodossa -le (tai -ne)
he-muodossa -le (tai -ne)
Ȟaa- (syödä) ja piivaa- (juoda) verbit taipuvat pääosin samalla tavalla. Kuitenkin taivutuksissa käytettävät muodot ovat
ȟaa-verbillä ȟai- ja piivaa-verbillä pii-.
Laa- (saada, ottaa) ja daa- (antaa) verbit taipuvat myös samoin. Niiden taivutuksissa käytettävät muodot ovat
laa-verbillä lii- ja daa-verbillä dii-.
Harjoitus
Treenaven peleȟkensa.
Harjoitelkaa korteilla.
Leikkaa kortit irti ja taita ne katkoviivan kohdalta.
Käännä näkyviin verbin preesensmuoto (nykyaika). Mieti, mikä on verbin preteritimuoto (mennyt aika).
Käännä kortti ja tarkista, menikö oikein.
Tehtävä 1
Kirjoita vihkoon lyhyt tarina, jossa kerrot
- minne menit
- mitä siellä söit
- mitä siellä sait
tai
- mistä tulit
- mitä siellä joit
- mitä siellä annoit ja kenelle.
Ran balamis aro minsibosko liin.
Kirjoita tarina vihkoon.
Lisätehtävät
Tulossa