Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan lyhyesti edellisen tunnin asioita.
Käydään läpi mahdolliset oppilaiden tekemät haastattelut.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuva on pienestä kaupungista tai kylästä. Tiellä ja pihoilla on paljon ihmisiä, aikuisia ja lapsia. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Löydätkö tuttuja henkilöitä kuvasta, esimerkiksi Miritšan, Rainerin ja Aleksin?
- Entä muita tuttuja ihmisiä?
- Missä Kotiainen piileskelee?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Opettaja lukee kysymykset sekä suomeksi että romaniksi.
Oppilaat vastaavat kysymyksiin suomeksi, myöhemmin kielitaidon kehittyessä myös romanikielellä.
Opettajan on hyvä kääntää oppilaiden vastauksien keskeisiä sanoja romanikielelle.
Savoȟlaaga stedos hin Tšeladoinengo gau?
Douva hin besko, lustikaano stedos.
Se on pieni, kiva paikka.
Savoȟlaaga tšeere daari aaȟȟena?
Daari aaȟȟena skoola, liinengiiro ta buota.
Siellä on koulu, kirjasto ja kauppa.
Save kriatuuri laȟȟeha farabosta?
Aro faraba aaȟȟena džuklo, maȟka ta tširikli.
Kuvassa on koira, kissa ja lintu.
Luvun 1 teksti
Luvussa tutustutaan kuvien avulla kirjan henkilöihin ja kerrataan tervehdyksiä.
Teksti kuunnellaan oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Harjoitellaan tervehtimään ja esittelemään itsensä.
Saste aven! • Tervetuloa!
Opettaja tai joku oppilaista seisahtuu vuorotellen jokaisen oppilaan eteen. Hän tervehtii, esittäytyy, kysyy oppilaan nimeä ja toivottaa tämän tervetulleeksi.
Esimerkkilauseita:
Tšiȟko diives. Me som..., tumengo romano tšimbako sikjiboskiiro/sikjiboskiiri (miesopettaja/naisopettaja). Koon tu sal?
Tšiȟko diives. Me som...
Saste aven...
Paarkiba.
Pelejä ja leikkejä
Oppilas harjoittelee esittelemään itsensä.
Maalibosko verkos • Ystävyyden verkko
Tarvikkeet: lankakerä
Leikissä voidaan käyttää myös pientä palloa tai muuta pikkuesinettä, jonka oppilaat heittävät vuorollaan seuraavalle oppilaalle.
Oppilaat istuvat piirissä. Yhdellä oppilaalla on lankakerä kädessään. Hän ottaa langan päästä kiinni ja sanoo: Me som... Koon tu sal? Sen jälkeen hän heittää lankakerän jollekin toiselle oppilaalle. Oppilas, joka saa lankakerän kiinni, ottaa vuorostaan langasta kiinni ja sanoo: Me som… Koon tu sal? ja heittää lankakerän jollekin toiselle oppilaalle. Heittelyä jatketaan, kunnes kaikki leikkijät pitävät kiinni langasta ja on syntynyt verkko.