Luku 3

 

Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha

Katsotaan yhdessä luvun 3 aloituskuvia. Jutellaan kuvista suomeksi tai romaniksi, esimerkiksi:

Missä Miro on? Mitä hän on tekemässä? Mitähän hän tekee seuraavaksi? Mitä tuttuja asioita näet kuvassa?

Toisessa kuvassa Milakin on tullut kylpyhuoneeseen. Mitä lapset tekevät? Mitä lintu puuhaa?

Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli

Tunnistatko puhekuplista jonkin romanikielisen sanan? Mitkä sanat ovat tuttuja? Mitä ne merkitsevät?

Esimerkiksi lintu laulaa Mirolle: Hinbi džuuso! Miksi lintu on tyytyväinen?

Miro kertoo, mitä tekee ja mitä aikoo tehdä: Me thouvaa vaste sapuniha. Me ȟuȟȟavaa vaste. Keksitkö kuvan perusteella, mitä repliikit voisivat tarkoittaa?

Entä toisessa kuvassa Milan repliikki: Me broȟtavaa daane. Miron repliikki: Me kangjavaa baale! Mitä lapset kertovat tekevänsä?

Kuunnellaan ● Ȟunnaha

Kuunnellaan luvun teksti.

Ymmärsitkö jo jotain tekstistä? Oliko jokin sana jo tuttu?

Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos

Teksti kertoo Miron ja Milan aamutoimista kylpyhuoneessa. He pesevät kädet, kuivaavat ne, pesevät hampaat ja kampaavat tukan. 

Lintu päättää omat toimensa: Fäärdi! Ollaan valmiita jatkamaan muita aamutoimia.

Harjoitellaan ● Treenavaha

Harjoitellaan käyttämään luvun sanastoa. Esimerkiksi: 

Toinen esittää aamutointa:Toinen vastaa, mitä tapahtuu:
Minä pesen kädet.Tu thouveha vaste.
Minä kuivaan kädet.Tu ȟuȟȟaveha vaste.
Minä harjaan hampaat.Tu broȟtaveha daane.
Minä kampaan tukan.Tu kangjaveha baale.

 

Toinen kehottaa ja toinen tekee: 
Thou vaste!Pese kädet!
Kangja baale!Kampaa tukka!

 

Kysy vastakohtia: 
džuuso/mejalopuhdas/likainen
phirro/phallo auki/kiinni (esimerkiksi kirja tai ovi)

 

Katso kasvoja ja kysy: 
Kai aaȟȟela…Missä on...
jaksilmä
naknenä
muisuu
kaankorva
ȟeero?pää?

 

Tehdään tehtäviä ● Tšeeraha tšeeribi