Luku 3
Katsotaan kuvaa ja jutellaan ● Dikkaha faraba ta rakkavaha
Katsotaan yhdessä luvun 3 aloituskuvia. Jutellaan kuvista suomeksi tai romaniksi, esimerkiksi:
Missä Miro on? Mitä hän on tekemässä? Mitähän hän tekee seuraavaksi? Mitä tuttuja asioita näet kuvassa?
Toisessa kuvassa Milakin on tullut kylpyhuoneeseen. Mitä lapset tekevät? Mitä lintu puuhaa?
Luetaan puhekuplat ● Drabavaha rakkibosko bolli
Tunnistatko puhekuplista jonkin romanikielisen sanan? Mitkä sanat ovat tuttuja? Mitä ne merkitsevät?
Esimerkiksi lintu laulaa Mirolle: Hinbi džuuso! Miksi lintu on tyytyväinen?
Miro kertoo, mitä tekee ja mitä aikoo tehdä: Me thouvaa vaste sapuniha. Me ȟuȟȟavaa vaste. Keksitkö kuvan perusteella, mitä repliikit voisivat tarkoittaa?
Entä toisessa kuvassa Milan repliikki: Me broȟtavaa daane. Miron repliikki: Me kangjavaa baale! Mitä lapset kertovat tekevänsä?
Kuunnellaan ● Ȟunnaha
Kuunnellaan luvun teksti.
Ymmärsitkö jo jotain tekstistä? Oliko jokin sana jo tuttu?
Luetaan tekstiä ● Drabavaha tekstos
Teksti kertoo Miron ja Milan aamutoimista kylpyhuoneessa. He pesevät kädet, kuivaavat ne, pesevät hampaat ja kampaavat tukan.
Lintu päättää omat toimensa: Fäärdi! Ollaan valmiita jatkamaan muita aamutoimia.
Harjoitellaan ● Treenavaha
Harjoitellaan käyttämään luvun sanastoa. Esimerkiksi:
Toinen esittää aamutointa: | Toinen vastaa, mitä tapahtuu: |
---|---|
Minä pesen kädet. | Tu thouveha vaste. |
Minä kuivaan kädet. | Tu ȟuȟȟaveha vaste. |
Minä harjaan hampaat. | Tu broȟtaveha daane. |
Minä kampaan tukan. | Tu kangjaveha baale. |
Toinen kehottaa ja toinen tekee: | |
---|---|
Thou vaste! | Pese kädet! |
Kangja baale! | Kampaa tukka! |
Kysy vastakohtia: | |
---|---|
džuuso/mejalo | puhdas/likainen |
phirro/phallo | auki/kiinni (esimerkiksi kirja tai ovi) |
Katso kasvoja ja kysy: | |
---|---|
Kai aaȟȟela… | Missä on... |
jak | silmä |
nak | nenä |
mui | suu |
kaan | korva |
ȟeero? | pää? |