Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi ensimmäisen ja toisen persoonapronominin genetiivimuodot, mango (minun) ja tukko (sinun), ja kysytään koonesko? (kenen?).
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Miritša, Martti, Erno ja Eva ovat välitunnilla koulun pihassa. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Missä pojat ja Miritša istuvat?
- Mitä Eva tekee?
- Voitko päätellä kuvasta, mikä vuodenaika on? (Alkava syksy, sillä koivu pihassa kellertää hieman ja maassa on värikäs vaahteran lehti.)
- Mistä Kotiainen kurkistelee?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
Koonensa aaȟȟela Miritša aro maȟkurno stunna?
Joi aaȟȟela aro maȟkurno stunna Evaha, Ernoha ta Marttiha.
Hän on välitunnilla Evan, Ernon ja Martin kanssa.
Huom. Romanikielessä muodostetaan ilmaisu jonkun kanssa ha-päätteellä.
Luvun 5 teksti
Erno, Martti ja Eva kertovat Miritšalle tekemästään lehdestä ja pyytävät tätä kirjoittamaan jotakin lehteen. Miritša kertoo kirjoittavansa runoja.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Harjoitellaan värejä.
Oppilaat etsivät vuorollaan värejä luokassa ja nimeävät ne.
Oppilas voi esimerkiksi koskea jonkun reppuun ja sanoa: Dauva hin dželeno.
Pelejä ja leikkejä
Rangla • Väriä
Yksi oppilaista on ”väri” ja seisoo kasvot seinään päin. Muut oppilaat seisovat rivissä jonkin matkan päässä. ”Väri” sanoo jonkin värin romaniksi ja kaikki ne, joilla on tätä väriä vaatteissaan saavat astua yhden askeleen eteenpäin. Se, joka ensimmäisenä pääsee koskettamaan ”värin” selkää, saa olla seuraava ”väri”.
Tšetano faraba • Yhteinen kuva
Oppilaat valitsevat parin ja muodostavat kahdestaan tiimin. Mielenkiinnon mukaan se voi olla esimerkiksi bändi, pelitiimi, urheilutiimi, lauluduo, kokkipari... Tiimi valitsee itselleen nimen, jonka ensimmäinen osa on jokin väri.
Sanoja voi etsiä kirjan lopussa olevasta aakkosellisesta sanastosta.
Jos nimi on monikossa, värien monikot muodostetaan näin:
yksikkö loolo | monikko loole |
yksikkö dželto | monikko dželte |
yksikkö dželeno | monikko dželene |
yksikkö parno | monikko parne |
yksikkö kaal | monikko kaale |
yksikkö siivo | monikko siive |
yksikkö blaato | monikko blaata |
yksikkö bruuno | monikko bruuna |
Tiimille annetaan iso paperi. Tiimin jäsenet kirjoittavat paperille tiimin nimen, piirtävät sille logon ja värittävät sen.
Työt kiinnitetään seinälle.