Tunnin aloitus
Kertaus
Kerrataan edellisen luvun asioita: käydään läpi romanikielen hän-sanat ja erisnimistä muodostettavat genetiivimuodot.
Käydään läpi mahdollinen kotitehtävä.
Aloituskuvan tarkastelu
Kuvassa Miritša, Eva, Erno ja Martti ovat loppusyksyn päivänä rannalla. Tytöt tekevät hiekkalinnaa. Martti ottaa valokuvaa ja Erno juttelee tyttöjen kanssa. Keskustellaan kuvasta, esimerkiksi:
- Missä lapset ovat?
- Mitä tytöt tekevät?
- Mihin Kotiainen on piiloutunut?
Dik faraba ta rakka -kysymykset
So saaresta tšaija tšeerena ȟlotta?
Joon tšeerena ȟlotta saaresta, so joon laȟȟena strannata.
He tekevät linnan kaikesta, mitä löytävät rannalta.
So Martti tšeerela?
Martti lela faraba.
Martti ottaa (valo)kuvan.
Luvun 9 teksti
Luvussa 9 rakennetaan hiekkalinnaa ja jutellaan sisaruksista ja muista sukulaisista.
Teksti kuunnellaan luettuna tai joko oppilaiden tai opettajan lukemana, ja se käännetään yhdessä suomeksi.
Tehtäviä kirjasta
Tehdään osa luvun tehtävistä ensimmäisellä oppitunnilla.
Suullinen harjoitus
Pariharjoitus
Oppilas piirtää sormella numeron parin selkään. Pari sanoo romaniksi, mikä numero on kyseessä.
Pelejä ja leikkejä
Reekna • Laske
Tarvitaan kymmenen pientä esinettä, esimerkiksi nastoja, pikkukiviä, nappeja... Aloitetaan peli viidellä esineellä. Opettaja jakaa piilossa esineet kahteen käteen. Opettaja näyttää oppilaille toisen käden esineet ja kysyy, kuinka monta nappia on toisessa kädessä:
Sar buut hin aro vauro vast? Montako on toisessa kädessä?
Oppilaat vastaavat romanikielellä. Ensin oikein laskenut saa toimia piilottajana. Käydään kaikki oppilaat läpi. Peliä vaikeutetaan lisäämällä esineitä.
Ȟun sar buut • Kuuntele, kuinka monta
Opettajalla on kymmenen pientä esinettä, esimerkiksi pieniä kiviä tai nappeja ja tyhjä lasi tai kuppi. Opettaja pyytää oppilaita sulkemaan silmänsä ja olemaan aivan hiljaa. Sitten hän alkaa pudottaa esineitä lasiin yksitellen pitäen aina pienen tauon välissä. Oppilaat laskevat hiljaa mielessään, kuinka monta esinettä lasiin pudotetaan. Kun opettaja lopettaa pudottelun, hän kysyy:
Sar buut? Kuinka monta?
Oppilaat vastaavat romanikielellä, kuinka monta esinettä he kuulivat lasiin kilahtavan. Oppilaat saavat olla vuorollaan pudottelijoita.