Tervehdykset ja kuulumiset romaniksi
Edellisen tunnin lyhyt kertaus
Kotitehtävien läpikäyminen
Kappaleen aloitussivun kuvan tarkastelu
Tarkastellaan yhdessä kappaleen aloituskuvaa. Keskustellaan kuvasta yhdessä. Opettaja esittää kysymykset suomeksi ja romaniksi, vaikka oppilaat vastaavat aluksi vain suomeksi. Opettaja voi kääntää oppilaiden vastauksia romanikielelle.
Kysymyksiä kuvaan liittyen esim:
Save dui tšaija aaȟȟena skoolako naal? – Ketkä kaksi tyttöä ovat koulun edessä?
Savo bereȟesko tiija hin? – Mikä vuodenaika on?
Sar buut kriatuuri aaȟȟela aro faraba? – Montako eläintä on kuvassa?
Sosta džaanela, te tšaija hin skoolakuune? – Mistä tietää, että tytöt ovat koululaisia?
Kappaleen tekstin ja puhekuplien läpikäyminen
Luetaan kappaleen teksti, oppilaat toistavat lauseet. Kappale käännetään suomeksi.
Sanaston läpikäyminen
Sanastoa käydään läpi tehtävien ja tunnin leikkien ja pelien avulla.
Tehtävien tekeminen
Lisätehtävät
Lukuun löytyy tarvittaessa kaksi lisätehtävää.
Kotitehtävien anto
Lukuhetki
Jatketaan kirjan lukemista.
Tunnin lopetus