Tšiȟko sarra saarenge. | Hyvää huomenta kaikille. |
Tšiȟko diives, sikjikuune. | Hyvää päivää, oppilaat. |
Diives! | Hei! |
So ȟunjula tumenge? | Mitä teille kuuluu? |
Sar džala? | Miten menee? |
Tšiȟko te dikkel tumeen. | Mukava nähdä teitä. |
Apruven! | Nouskaa ylös! |
Beȟȟen! |
Istukaa! |
Edellisen tunnin lyhyt kertaus ja kotitehtävien läpikäyminen
Luvun aloitussivun kuvan tarkastelu
Tarkastellaan yhdessä luvun aloituskuvaa. Keskustellaan kuvasta yhdessä. Opettaja esittää kysymykset suomeksi ja romaniksi, vaikka oppilaat vastaavat aluksi vain suomeksi. Opettaja voi kääntää oppilaiden vastauksia romanikielelle.
So tu dikkeha aro faraba? – Mitä näet kuvassa?
Luvun tekstin ja puhekuplien läpikäyminen
Luetaan luvun teksti, oppilaat toistavat lauseet. Luku käännetään suomeksi.
Sanaston läpikäyminen ja tehtävien tekeminen
Sanastoa käydään läpi tehtävien ja tunnin leikkien ja pelien kautta.
Tehtävä 1
Eija, maan hin pheen (phenja) / phaal (phaale). Kyllä, minulla on sisko (siskoja) / veli (veljiä).
Naa, maan naa pheen (phenja)/phaal (phaale).
Tietolaatikko – Džaanehako tu?
Käydään yhdessä läpi Tiedätkö?-teksti ja keskustellaan eri juhlista.
Millaisissa juhlissa sinä olet ollut?
Käytkö usein kylässä sukulaisten luona?
Millaisia juhlia romanikulttuurissa on?
Tehtävä 5
Sarjakuvat katsotaan yhdessä läpi oikeassa järjestyksessä, jonka jälkeen oppilaat kertovat omin sanoin tarinan tapahtumat. Suomennetaan yhdessä mahdolliset puhekuplat.
Kotitehtävien anto
Lukuhetki
Jatketaan kirjan lukemista.
Paarkiba saarenge! | Kiitokset kaikille! |
Paarkiba, daari sas saare. | Kiitos, tässä oli kaikki. |
Dikkaha naaluno kurko. | Nähdään ensi viikolla. |
Dikkaha! | Nähdään, hei! |
Aaȟȟen Deuleha! | Näkemiin! |
Minsaven te tšeeren tšeeresko tšeeribi. | Muistakaa tehdä läksyt. |