Kappaleessa opetellaan yksikön 3. persoonan maskuliini- ja feminiinimuodot sekä adjektiiveja.
Edellisen tunnin lyhyt kertaus
Kotitehtävien läpikäyminen
Kappaleen aloitussivun kuvan tarkastelu
Tarkastellaan yhdessä kappaleen aloituskuvaa. Keskustellaan kuvasta yhdessä. Opettaja esittää kysymykset suomeksi ja romaniksi, vaikka oppilaat vastaavat aluksi vain suomeksi. Opettaja voi kääntää oppilaiden vastauksia romanikielelle.
Kysymyksiä kuvaan liittyen, esim:
Kai aaȟȟena kenti? – Missä lapset ovat?
So kenti tšeerena? – Mitä lapset tekevät?
Ranulako iek kentos rannibosko dorjaha? – Hyppiikö joku lapsi hyppynarulla?
So vojula te tšeerel aro tukko hoffos? – Mitä sinun pihallasi voi tehdä?
Kappaleen tekstin ja puhekuplien läpikäyminen
Luetaan kappaleen puhekuplat, oppilaat toistavat lauseet. Kappale käännetään suomeksi.
Sanaston läpikäyminen
Sanastoa käydään läpi tehtävien ja tunnin leikkien ja pelien avulla.
Tehtävien tekeminen
Tehtävä 3
Opettaja kertoo ensin itsestään, esim. Me som sikjiboskiiro/sikjiboskiiri. Me som loȟano/loȟani. Me som fiino/fiini.
Lisätehtävät
Kappaleeseen löytyy tarvittaessa kaksi lisätehtävää.
Kotitehtävien anto
Lukuhetki
Jatketaan kirjan lukemista.